Her er Fagdagsprogrammet

Ny medievirkelighet, ny k-sjef og nye grep i NRK.  Det er fokus for Fagdagen 6. juni.  Og på festen er KORK tilbake som rocka garasjeband!

I dag går vi ut med Fagdagsprogrammet med over 20 sesjoner fra 9 til 5 torsdag 6. Juni.  Her er det noe for alle – journalistikk, teknologi og menneskestoff for alle.

Nye konkurrenter – beat them or join them?

Det blåser nye vinder i mediemarkedet.  Først kom kanalmangfoldet med digital-tv i 2005 og gruppen ”andre” steg fra 10 til 30% av tv-seingen.  Nå kommer nettvideo-tjenestene som går helt utenom NRK og andre tv-kanaler og henvender seg direkte til publikum via nettet.

Allerede et halvår etter lanseringen har 180.000 nordmenn tatt i bruk NetFlix og slukt deres egenproduserte storsatsning ”House of Cards”.  Og hakk i hæl følger HBO og YouTube hvor også Google satser store summer på egen innholds-produksjon. Hvordan skal NRK møte den nye konkurransen – beat them or join them?  Les om NRK-refleksjoner og YouTube-utfordringen.

VICE er et nettsted som har som et hårete mål  bli verdens største nettsted for unge mennesker. De driver både seriøs journalistikk og underholdning. Basen er i USA, men de har kontorer i 35 land og har nå også fått et program på HBO. På Fagdagen møter du representanter fra kontoret i Stockholm, som også har Norge som ansvarsområde. Hva gjør de for å fange interessen til de unge?

NRK til å stole på?

Omdømmet til allmennkringkasterne utfordres utenfra og innenfra.  Det er ikke bare NRK som har sin rom-sak.  Det har også BBC, irske RTE og tyske ARD.  Til Fagdagen kommer BBC’s og DR’s etikksjefer for å diskutere etiske utfordringer med Per Arne Kalbakk i hans nye hands-on-rolle som nyutpekt nyhetsdirektør.

Journalistikk

Mer om journalistikk blir det når tidligere sjef for BBC News, nå professor i journalistikk, Richard Sambrook, stiller spørsmålet om vi har bruk for journalister i vår nye digitale medievirkelighet?

Raushet, humor og Paradise Hotel

Helt andre trendbilder kommer fra tidligere Aftenpostenjournalist Kathrine Aspaas.  Hun mener vi er på vei inn i ”Raushetens tid” hvor vi går fra misunnelse til beundring, våger åpenhet og våger også løfte den fram for andre.  John Vorhaus, et toppnavn innen TV-humor, kommer fra LA for å lære oss ”How to be funny, when you’re not”.

Vi ser på om NRK kan lære av ”Paradise Hotel” om hvordan man når 20-åringene.

Og vi løfter fram en fornøyelig radiosuksess – det prisbelønt BBC-programmet ”Beryl & Betty” med to 90-åringer som er blitt utrolig populære med sine refleksjoner over stort og smått.

Hvordan nå andregangsvelgere?

Stortingsvalget til høsten – hvordan vil politikerne bruke sosiale medier og hvordan har NRK tenkt å mobilisere andregangsvelgerne til å bruke stemmeretten sin?

Den nye slektsinteressen – hvilke dilemmaer kommer deltakere og programskapere opp i når man begynner å grave i kjendisenes slektshistorie?

Little Steven kommer – kommer du?

Drama blir det også.  Vi ser på dramaproduksjonene på NRK utover høsten, lager snikpremiere på ”Mammon” .  Og framfor alt byr vi på hovedpersonen for Norges største eksportvare i de senere årene.  Med Lillyhammer er rockelegenden og nå også skuespilleren Little Steven nå å se på TV-skjermer i 150 land!  Formidlet av NetFlix – i denne sammenhengen en god allliert. Møt han på Fagdagen!

Og enda flere temaer finner du i programmenyen øverst på vår nye webside. Der finner du også hele programmet og opplysninger om sesjonene, foreleserne, Fagdagsprisene og festen.

Påmeldingen starter tirsdag 21.mai

Se etter påmeldingsmailen fra Fagdagen i postkassen din.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.